Strategi

Jeg oplever, at den gode og effektive kommunikation ofte bliver bremset af manglen på en strategi, der besvarer helt grundlæggende spørgsmål om, hvad, hvorfor og hvordan man egentlig vil kommunikere.

En strategi behøver hverken at være dyr, tidkrævende eller langhåret. Tværtimod. De mest effektive strategier fylder en A4-side eller to, der klart og entydigt beskriver ramme, retning og mål for kommunikationen.

Strategiens fornemste opgave er at sikre, at kommunikationen understøtter de mål og strategier, der overordnet er sat for virksomheden eller det konkrete projekt. Og det gør den ved at definere budskaber, målgrupper og afsendere, beskrive målsætninger og konkrete mål samt udpege egnede kommunikationskanaler.

Dermed får I et vigtigt styringsredskab, når I bagefter skal planlægge, hvordan I konkret og praktisk skal gennemføre kommunikationsindsatsen.

Strategien udarbejdes på baggrund af dialogmøder eller interviews med nøglepersoner. Den kan med fordel underbygges med fx en interessentanalyse, spørgeskemaer til udvalgte målgrupper eller medarbejderinterviews.

Produkt

  • En overskuelig og præcis strategi som beskrevet ovenfor samt anbefalinger til næste skridt.

Nogle gange kan I springe direkte fra strategien og til kommunikationsplanen. Andre gange kan det være konstruktivt fx at holde en workshop først, hvor I udpeger konkrete løsninger på kommunikationsopgaven og sammen skærper de centrale budskaber.

Målgruppe
Til jer, der bruger kommunikation som et middel til at nå fastlagte mål og formidle klare budskaber.